קטגוריות
את וגופך

כאב כרוני של הפות/הנרתיק

את הכאב הזה אפשר לראות בעיניים שלהן, מיליוני נשים מכל הגילאים והגזעים ברחבי העולם מתמודדות מדי יום עם מצב "מסתורי", הגורם לכאבים כרוניים בפות ו/או בנרתיק. כאב כרוני הוא גורם משמעותי לתלונות על כאבים בעת קיום יחסי מין. למרבה הצער, עד היום אין תרופה ברורה, אלא ניסוי של מספר דרכי הקלה.

אם קראתן עד לכאן ואתן חשות הזדהות, אני שמחה לבשר שלמרות המורכבות, נשים לא מעטות משמיעות מילים של תקווה וסיפורים מעודדים על דרכי טיפול שונות שהחזירו אותן לחיים רגילים, ללא כאב.

מי שמעוניינת בהכרות בסיסית עם מבנה הגניטליה החיצונית, תוכל להעזר באיור ובהסבר קצרצר.

משמעות השמות?

מתוך הקושי לאבחן את הבעיה והגורמים לה, נולדו במהלך השנים שמות שונים כולם מתארים רגישות יתר באיזור הגינטליה החיצונית.

וולוודיניה (vulvodynia) – כאב בפות.

מתאר כאב כרוני של הפות ללא סיבה שניתנת לזיהוי. המילה Vulva משמעה פות. Dynia משמעה כאב. מיקום הכאב, חומרתו משתנה בין הסובלות. יש נשים שחשות כאב באזור אחד בלבד של הפות, ואילו אחרות חוות כאב באזורים מרובים. תיאור הכאב משתנה, תתכן תחושת צריבה, תחושת חוסר נוחות, משהו מטריד, דקירות סכין ועוד.

וסטיבולודיניה PVD – כאב בפתח הנרתיק.

המונח הרפואי המלא הינו "וסטיבולודיניה ממגע" ובאנגלית: PVD-provoked vestibulodynia. מרבית הנשים חשות בכאבים במהלך/לאחר הפעלת לחץ על פתח הנרתיק: בזמן קיום יחסי מין, החדרת טמפון, בדיקה גינקולוגית, ישיבה ממושכת, לבישת ביגוד צמוד, רכיבה על אופניים. הכאב יכול להיות גם ספונטני, ללא מגע באיזור.

האיור ממחיש מהו האיזור של הוסטיבול (vestibule):

GVD – Generalized Vulvodynia כולל כאב שאינו ממוקד בווסטיבול בפות ו/או בפי הטבעת, מפשעות וירכיים, שהוא ספונטני ומוחרף במגע/לחץ ומתואר כשורף/צורב, מציק.

וסטיבוליטיס Vestibulitis

"וסטיבוליטיס" הנקראת גם "וסטיבולודיניה", או בעברית "דלקת מבוא העריה", הינה סוג של וולוודיניה. היא מאופיינת בכאב באזור פתח הנרתיק – בוסטיבול (Vestibul, בעברית נקרא פתח הנרתיק מבוא הערייה). הסיומת "itis" מעידה על כך מצב דלקת. כיום הוחלף המונח ב"וסטיבולודיניה במגע" לאחר שדייקו כי לא בהכרח קיים קשר בין הכאב למצב דלקתי.

(חשוב להבדיל ממצב הנקרא "וגיניזמוס" ומתייחס לכווץ לא רצוני ממושך של שרירי רצפת האגן, הגורם אף הוא לכאב בכניסה לנרתיק. וגניזמוס ומצב וולוודיניה יכולים להתקיים בו זמנית או בנפרד זה מזה).

דיספארוניה ( Dyspareunia )

המונח דיספרוניה, מתאר כאב במהלך קיום יחסי מין הנוצר בעקבות גורמים רפואיים ו/או פסיכולוגיים. כך שאבחנה זו יכולה להתלוות לקודמות שהצגתי. הכאב יכול להתרכז בשטח החיצוני של איבר המין או בצורה פנימית יותר באגן בעקבות לחץ על צוואר הרחם. הכאב עלול להשפיע על הפות ו/או הנרתיק או בכל האזור. אבחון משך, מיקום ואופי הכאב חשובים בזיהוי הגורמים לכאב והטיפול.

כיצד נעשה האבחון?

האבחון נעשה ע"י רופא.ת נשים:

  1. סיפור של כאב או אי-נוחות חמור באיזור בעת מגע או לחץ. כאב שנמשך מעל ל3 חודשים (הופעת הכאב יחסית קבועה, אך יכולות להיות תקופות מסוימות של הקלה בתסמינים).
  2. שלילה של גורמי-כאב: כגון זיהום, דלקת, מחלת עור, חוסר באסטרוגן ועוד.
  3. בדיקה פיסית ובדיקות רפואיות – בדיקה פיסית לאבחון רגישות במבוא הערייה ממגע או לחץ עדין שמפעיל.ה הרופא.ה ואינה קיימת באזורים הסמוכים. ושילוב בדיקות רפואיות בהתאם לצורך (תרבית, ביופסיה, בדיקות אלרגיה, הדמיה).

הגורמים?

המערכת הרפואית עדיין מחפשת פתרונות. ההתקדמות שלה כיום מתבטאת בכך שיש הכרה במצב הרפואי למרות שהסיבה אינה מוגדרת ולא אופן הטיפול במחלה. כנראה שהגורמים משתנים בין הסובלות. יש השערות וממצאים שקושרים המצב לרגישות עצבית מוגברת, בעיה בויסות תחושתי / למצב הורמונאלי/ רגישות יתר של שרירי רצפת האגן/ היסטורית ניתוחים/ קשר למצבי דלקת וכדומה.

דרכי הטיפול.

יעשה בהתאם לאבחון ספציפי. נהוג להקל על הכאב בשילוב של מספר שיטות.

טיפול אלטרנטיבי – קיימת המלצה גורפת של הרופאים לשלב טיפולים של פסיותרפיה, דיקור, טיפול מיני, יוגה נשית וליווי ריגשי.

הטיפולים הקונבנציונאליים המקובלים הם:

  1. טיפול בלייזר קר, לייזר בעל עוצמה נמוכה שפועל על פני העור ובו-זמנית חודר לעומק הרקמות.
  2. תרופות ומשחות מאלחשות כאב כגון capsaicin.
  3. תרופות המשפיעות על מערכת העצבים (אלטרול Elatrolet, סימבלטה Cymbalta)
  4. תרופות נוגדות פרכוס ומוכחות כמטפלות בכאב עצבי (גבפנטין ,Pregabalin , ליריקה Lyrica ) – יש לשקול היטב שימוש במצבי הריון.
  5. ניתוח והסרה של הרקמה הכואבת (הליך שנקרא vestibulectomy).

מחקרים מצביעים על יעילות הדיקור:

במחקר שנעשה על יעילות הדיקור לטיפול בווסטיבולודיניה ובחן טיפול משך 6 שבועות ב-51 משתתפות, צוין כי נצפה הבדל משמעותי קליני בעוצמת הכאב. (עוצמת הכאב נמדדה ע"י מגע עדין באמצעות ספוגית כותנה, משך הכאבים במהלך היממה, ועוצמת הכאב במהלך קיום יחסי מין). קבוצת הביקורת קיבלה את הטיפול השגרתי המקובל (בתרופות נגד כאב הפועלות על מערכת העצבים).

מחקר נוסף בדיקור נעשה על 36 נשים הסובלות מוולווודיניה. 18 טופלו בדיקור פעמיים בשבוע במשך 5 שבועות (10 מפגשים סה"כ). הן דיווחו על הפחתה משמעותית של הכאב. כחלק מהמסקנות הומלץ לבצע בשנית את אותו המחקר, עם קבוצה גדולה יותר של נבדקות.

מחקר רחב היקף, שכלל 18 אלף מטופלים ובדק השפעה של דיקור לכאבים כרונים שונים בגוף, ופורסם ב־2012 בכתב העת היוקרתי JAMA של ההסתדרות הרפואית האמריקנית, מציין שדיקור סיני מוכח כיעיל לא פחות מהשפעתן של תרופות משככות כאבים. דיקור סיני עפ"י מחקרים שנבדקו מסייע ב־85%-60% מהמקרים לכאבים כרוניים. לשם השוואה מצוין כי מורפיום מסייע ב־70% מהמקרים.

מטפלים ברפואה סינית יתכן ויתעניינו במחקר הבא, שההיקף שלו קטן, אך הוא מסכם את הסינדרומים הסיניים המעורבים.

מאיפה להתחיל? או כיצד להמשיך את המסע?

חשוב שתדעי שאת לא לבד!

בסרטון נוסף בפייסבוק משתפת פליאה ברי בצורה חשופה את המפגש שלה עם כאב ומיניות.

עם סרטון היו-טיוב הקצר: "כואבת" של טל כהן. אפשר להזדהות בקלות.

מציעה לאמץ את ההמלצות הכלליות לאורח חיים נכון. להכיר את הגניטליה החיצונית שלנו ואת הדגדגן.

אבחון נכון הוא השלב הראשון בהצלחת טיפול. גשי להבדק אצל רופא.ה שמומחים באבחון מחלות פות וערייה. אחרת יתכן ותאלצי לעבור בין רופאים רבים ולא תקבלי מענה מתאים. יכולה לשלוח לי הודעה ואשתדל לעזור בהמלצה עפ"י מקום מגורייך או קופת החולים אליה את משתייכת.

כל מחלה/ כאב שמתעוררת, מפעילה המון רגשות ואמונות שיכולים להשפיע על מהלך החיים שלך. כאבי-אגן יכולים לעורר רגשות לגבי דימוי גוף, להשפיע על הזוגיות, על מערכות יחסים, ועל מצב הרוח. טיפול מסור בעצמך ישפר בהדרגה גם את כל אלה.

אשמח לעזור ומאחלת בריאות טובה.

נועה קרן | רפואה סינית ואנפוקו לנשים ונערות  | 052.555.0446 | שליחת ווטסאפ  | שליחת מייל ישירות אלי | לאינסטגרם שלי

* כל המידע המופיע באתר זה ו/או בכל קישור ו/או הפניה שתתבצע באמצעות האתר, הוא בבחינת מידע כללי בלבד. אין לראות בו "ייעוץ רפואי" ו/או "המלצה לטיפול" ו/או "תחליף לטיפול רפואי אישי" והוא אינו בא במקום טיפול ו/או ייעוץ מקצועי רפואי.

כתיבת תגובה