קטגוריות
את וגופך

אנדומטריוזיס Endometriosis

אנדומטריוזיס נחשבת "למחלה שקופה".

אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית והקושי לאבחן אותה מכניס אותה למשפחת המחלות השקופות. הנערה/האישה לרב לא תשמע על קיום המחלה, משך למעלה מעשר שנים. זה הזמן הממוצע הנדרש לממסד הרפואי להגיע לאבחנה אחרי שנבדקו ונשללו מחלות אחרות בדרך. משך השנים הללו היא תסתובב עם סבל, ללא מענה לתחושותיה הפיזיות והנפשיות הנלוות.

אני שמחה לגלות, שבשנים האחרונות המודעות למחלה גוברת, נראה שיפור גם בדרכי-האבחון והטיפול, יותר נשים גם פונות לפתרונות טבעיים והסבל לא מתמשך כ"כ.

ההסבר הפסיולוגי

אנדומטריוזיס, מתארת מצב בו תאים של רירית רחם (אנדומטריום) מצויים מחוץ לרחם ולא במקומם הטבעי. אותה רירית מגיבה לשינויים הורמונאליים וגורמת לדימום מקומי בזמן הוסת. התלונה השכיחה, היא כאבים עזים בוסת במקומות שונים בגוף.

אך המצב מורכב יותר. כיוון שמתקיים דימום (מחוץ לרחם), מערכת החיסון בתגובה מייצרת תגובה דלקתית. הדלקת גורמת להחמרה של המצב בשני אופנים:  היא גורמת לשגשוג הנגעים עצמם וגם  ולהיווצרות הידבקויות והצטלקויות. לכן החולות מתלוננות על בעיות שיופיעו גם ללא קשר לוסת (כאבים בזמן עיכול, הטלת שתן, בזמן יציאה, בזמן קיום יחסי מין, והופעות מגוונות לאינספור).

הופעת המחלה

לכל משפט לעיל. שמתאר את הופעת המחלה, עוקב משפט שמתאר מצב שונה של אותה המחלה. תזכורת נוספת למורכבות שבה.

מדובר ברירית רחם שנדדה למיקום לא טבעי בגוף // אך בדיקות גנטיות אופי הרקמה שונה מרקמת האנדומטריום (נמצאו כ-700 הבדלים ).

הנגעים נמצאים לרב בחלל האגן, באזור הרחם, החצוצרות והשחלות. // יש מצבים בהם הנגעים ממוקמים באזורים מרוחקים מהרחם (סרעפת, אף, כתף, מעיים, ריאות ועוד).

לרב החולה מתלוננת על כאבים כרוניים חמורים // יתכן והחולה תציין תלונות אחרות שאינן כאב. בנוסף, אין קשר בין התפשטות הנגעים וגודלם לרמת הכאב והסבל עליה מדווחת המטופלת.

הנגעים מדממים בזמן וסת והכאבים מוחמרים בזמן הדימום הוסתי. (כגון: כאב במתן שתן בזמן הוסת, בעיות עיכול בזמן וסת) // אך יתכנו גם כאבים ומצבים שאינם תלויים בוסת. ההסבר לכך הוא ההידבקויות שנוצרות באגן כתוצאה מהמחלה. (תלונות כגון: כאב כרוני במתן שתן, עצירויות, מעי-רגיז, כאבים באנוס שלא רק בזמן הוסת, כאבים בזמם קיום יחסי מין)..

אבחנה וטיפול מערביים

האבחנה המערבית נעשית על-סמך מספר בדיקות. אולטראסאונד, לפרסקופיה וביופסיה של התאים שמאשרת באופן סופי את האבחנה. קיימות בדיקות דם נילוות והבדיקות הגנטיות למחלה עדיין בחיתולים, אך בשלבי פיתוח.

הטיפול מציג מגוון גדול של אפשרויות שתלוי בהופעת המחלה. החל ממתן גלולות ותרופות שונות שמטרתן דיכוי הורמונאלי. מצבים מסויימים מחייבים התערבות כירורגית והסרת נגעים או הידבקויות בניתוח. המצבבמורכב יותר בנשים שמנסות להרות ולא מתאימות לדיכוי הורמונאלי.

היתרון בטיפול ברפואה הסינית

לאנדומטריוזיס, מתייחסים כאל מצב של תקיעות. נאמר ברפואה הסינית, שאם אין תקיעות – אין כאב וכנ"ל ההפך (כאב מייצג תקיעות). כיוון שמדובר ברקמה שמדממת, ההתיחסות היא לזרימת דם שאינה תקינה. בשונה מרפואה מערבית, הנעת הדם היא מערכתית, ומשפרת את זרימת הדם בגוף כולו. כך שהטיפול מתאים לכמות נגעים קטנה כגדולה. גם מיקום הנגעים המדויק פחות רלוונטי. במידה ויש חוסר מסוים בגוף יש לטפל גם בו. במצבים של הידבקויות וגושים (כגון ציסטות) הטיפול הוא הסרת הצטברויות של ליחה ולחות. גם כאן, המיקום הספציפי לא קריטי.

הטיפול באנדומטריוזיס כולל דיקור, צמחי-מרפא, הנחיות לתזונה ואורח חיים שמכניס תנועה לגוף. הטיפול מתאפשר רק לאחר אבחון מלא, תוך התייחסות לכל מערכת פגועה נלוות (שתן, עיכול, שינה, נשימה, נפש ועוד).

רק התחלתי ויש עוד המון מה לכתוב.

מידי פעם אני מעלה בפייסבוק פוסטים בנושא, מוזמנ.ת לעקוב.

הטיפול באנדומטריוזיס כולל המלצות לאורח חיים ותזונה שתוכלי לקרוא עליה כאן.

ביו-טיוב תמצאו סרטון אנימציה המסביר על אנדומטריוזיס בעברית, אנגלית או ערבית, שייצרו מיכל ודורון קסלר.

כדי להשאר מעודכנים בפעילויות ומחקרים הקשורים למחלה אני ממליצה לעקוב אחר בריאה בפייסבוק. העמוד של חני איזנשטט המופלאה, מי שחלתה בעצמה ומקדישה את כל כולה לחקירת המחלה וריפוי טבעי שלה.

ממליצה לך להכיר את החיידקים בגופנו.

~ רק בריאות ~

נועה קרן | רפואה סינית ואנפוקו לנשים ונערות  | 052.555.0446 | שליחת ווטסאפ  | שליחת מייל ישירות אלי | לאינסטגרם שלי.

* כל המידע המופיע באתר זה ו/או בכל קישור ו/או הפניה שתתבצע באמצעות האתר, הוא בבחינת מידע כללי בלבד. אין לראות בו "ייעוץ רפואי" ו/או "המלצה לטיפול" ו/או "תחליף לטיפול רפואי אישי" והוא אינו בא במקום טיפול ו/או ייעוץ מקצועי רפואי.

כתיבת תגובה