קטגוריות
ריפוי הגוף

תזונה ואנדומטריוזיס

(מהי בכלל אנדומטריוזיס? למי שלא יודעת במה מדובר).

כשאנחנו באות לבנות תפריט כדאי לזכור שכל אישה היא מכלול שלם של מערכות גוף, מבנה והרגלים. אנחנו מאוד שונות אחת מהשניה ולכן לעולם לא ניתן לקבוע תפריט אחד לכל הסובלות מאנדומטריוזיס. אך קיימים קוים כלליים שכדאי לעקוב אחריהם.

ההנחיות הכלליות הן לתזונה שתומכת בזרימה תקינה של דם, תזונה שמונעת מצבי דלקת ותומכת במערכת החיסון של הגוף.

1. הקפדה על תזונה לא מעובדת.

מזונות מעובדים חסרים ברכיבים תזונתיים חיוניים ויש בהם מיעוט של סיבים. הם מכילים לעתים קרובות שומנים לא בריאים ותוספי-סוכר, שניהם מקדמים דלקת וכאב. בשמנים צמחיים מספקים כמות גדולה של אומגה 6, שיכולה להגדיל כאב והתכווצויות ברחם.

אפשר לאכול אורז, אך לא פרכיות אורז. על אותו משקל, ההבדל בין חומוס גרגירים שחמתי מכינה לבד לחומוס קנוי מרשתות מזון, הבחירה במאכל בריא ולא מעובד, מאכל מזין לעומת אחר דל בערכים תזונתיים משמעותי.

2. להרבות באכילה של ירקות, פירות ודגנים מלאים.

כל אלה עשירים בחומרים חיוניים לגוף: ויטמינים, מינרלים וסיבים. צריכה גבוה של סיבים עשויה להוריד את רמות האסטרוגן (הגבוהה במצבי-אנדומטריוזיס). מזונות אלה גם מספקים נוגדי חמצון, שידוע שעוזרים להילחם במצבי-דלקת. מחקר שבדק נשים חולות, מצא כי נטילת תוספי נוגדי חמצון הורידה משמעותית את הכאב הקשור לאנדומטריוזיס.

חשוב לצרוך ירקות ופירות אורגניים. במזונות שאינם אורגניים מצויים לעיתים שאריות של חומרי הדברה. לסוגים מסוימים של חומרי הדברה עשויה להיות השפעה דמויית אסטרוגן ולהחמיר אנדומטריוזיס.

3. להמנע מאכילת סוכרים ופחמימות פשוטות.

אלה מחלישים את מערכת החיסון ומעודדים תהליכים דלקת. כך גם לגבי סוכר/סילאן, אלכוהול וקפאין.

פחמימות מורכבות לעומת זאת הן מקור אנרגיה מצוין וכולל: ירקות, דגנים מלאים וקטניות, הדגנים המלאים שאינם מעובדים מכילים: אבץ, סלניום, ויטמינים מקובצת B.  שחשובים לאיזון ההורמונאלי של הגוף.

4. להגדיל את צריכת השומן מסוג אומגה 3

אחד השינויים הפשוטים הוא הוספה של אומגה -3 לתזונה. היא מקלה על מצב דלקת בגוף, ומפחיתה כאב. ניתן למצוא אותה בעיקר בדגים ומקורות צמחיים נוספים. התזונה המודרנית והמזונות המעובדים והמטוגנים, מכילים כמות גדולה של אומגה 6. עודף בזו, מאיצה תהליכי דלקת וקשורה להתפתחות מחלות כרוניות. שני סוגי השומנים (אומגה 3,6) נחוצים לתפקוד תקין של הגוף, וחשוב מכל הוא היחס ביניהם, עלינו לצרוך אותם בכמות שווה.

מחקרים הוכיחו כי יחס גבוה של אומגה -3 ל אומגה 6 מעכב את ההישרדות של תאים רירית הרחם בתנאי-מבחנה ועבודות מסוימות תומכות בכך ששומנים מסוג אומגה -3 עשויים למנוע מלחתחילה את השתרשות של תאי הרירית. מחקר תצפיתי אחד מצא כי נשים שצרכו כמויות גבוהות של שומנים מסוג אומגה -3 היו בסיכון נמוך ב -22% ללקות באנדומטריוזיס. חשוב ליטול תוסף אומגה 3 אחרי ארוחה שמכילה מעט שומן (כ-5 גרם), על מנת לשפעל את מנגנון ספיגת השומן במערכת העיכול. אני נוטלת אומגה 3 מהחי של גליל, לנמנעים ממוצרים מהחי ממליצה על אומגה 3 Naturesage – לפרטים ולרכישה.

5. המנעות מאכילת בשר אדום.

בשר אדום, בעיקר מעובד, נקשר לסיכון גבוה יותר למחלות מסוימות. החלפה שלו עם חלבון ממקור אחר עשויה לשפר את המצב-הדלקתי. בנוסף, קושרים צריכת גבוהה של בשר אדום עם רמות גבוהות יותר של אסטרוגן בדם.

6. הוסיפי מוחמצים לתפריט

ירקות מוחמצים באופן טבעי, נחשבים לפרוביוטיקה טבעית, הם תומכים בפעילות מערכת החיסון, ומונעים מצבי-דלקת וחולשה בגוף. הנחיות להכנה של כרוב כבוש.

7. אופן האכילה

הקפידי לאכול בנחת/ עדיף בטבע בנוף ירקרק, או לפחות מול החלון (גם אם אין בו ירוק, יש פיסת שמיים להביט בה). לעיסה טובה, תוך תשומת לב לטעמים. המצב הנפשי שלך בזמן האוכל משפיע על תהליך העיכול. אל תאכלי ליד המחשב ולא תוך צפייה בחדשות, כדי שתהליך העיכול יעשה במיטבו.

הארות נוספות:

אומגה 3 – יש להימנע מנטילת אומנה 3, בבעיות בקרישת דם, בנטילת תרופות מדללות דם, במצבי סכרת או בעיות לב. רצוי להיוועץ בנטורופתית, רופא או רוקח לפני שמתחילים ליטול תוסף אומגה 3.

ויטמינים ומינראלים – חשיבות לרמה תקינה של ויטמינים מקבוצת B, אבץ, ברזל ומגנזיום. חשובים להפיכת חומצות השומן אומגה 3 לחומרים בעלי השפעה נוגדת דלקת, שמגנים מפני מחלות. עדאי להוסיף לתפריט מזונות עשירים בויטמין C (התורם להעלאת הפרוגסטרון) בהם פלפל אדום, עגבניות, קיווי, גויאבה, ברוקולי, נבטים, כרוב, כרובית, עלי תרד.

דיאטה נטולת גלוטן – מספר מחקרים הראו כי דיאטה היא עשויה לסייע בהפחתת תסמיני אנדומטריוזיס, במיוחד אם את סובלת מסימפטומים במערבים את מערכת העיכול, כגון מעי רגיז (IBS). אם תחליטי לנסות זאת, כדאי להיפגש עם נטורופתית שתבנה עבורך תפריט מתאים.

סויה -היא פיטו-אסטרוגן, הכוונה שיש לה השפעה אנטי-אסטרוגנית בגוף . היא חוסמת קולטני אסטרוגן. במקביל, מחקרים אחרים מצאו כי לסויה עשויה להיות השפעה שלילית על אנדומטריוזיס. פיטו-אסטרוגן מסוג puerarin, נחקר עכשיו כתרופה אופציונאלית לאנדומטריוזיס. במידה והחלטת לצרוך סויה, העדיפי טמפה – סויה מותססת, מיסו, רוטב סויה ללא גלוטן, הצורה הלא מעובדת של טופו (שמזכירה בצורתה אוכל לכלבים) וכן טופו לא מהונדס גנטית וכד'.

אולי יעניין אותך להכיר את מחזוריות הזרעים. תזונה פשוטה לאיזון הורמונלי. 

נועה קרן | רפואה סינית ואנפוקו לנשים ונערות  | 052.5550.446 | שליחת ווטסאפ  | שליחת מייל ישירות אלי | לאינסטגרם שלי

* כל המידע המופיע באתר זה ו/או בכל קישור ו/או הפניה שתתבצע באמצעות האתר, הוא בבחינת מידע כללי בלבד. אין לראות בו "ייעוץ רפואי" ו/או "המלצה לטיפול" ו/או "תחליף לטיפול רפואי אישי" והוא אינו בא במקום טיפול ו/או ייעוץ מקצועי רפואי.

כתיבת תגובה