קטגוריות
את וגופך ריפוי הגוף

כשאת מתבגרת

אנחנו מתבגרות פעמיים. בפעם הראשונה בילדות ושוב במנופאוזה. בשתי התקופות החוייה דומה. הרגשות שמתעוררים דומים ולשתיהן ההשפעה משמעותית על חיינו. איך זה נראה? (ומה ניתן לעשות? ראי בתחתית העמוד).

משהו גדול קורה פה
שינוי של זהות ודימוי עצמי

ה"הגדרה" של "מי אני?" משתנה ואיתה תחושת הזהות והדימוי שהיה לך עד היום על עצמך. הוסת הראשונה, המונרך (Menarche) מסמנת את המעבר מילדות לנשיות, וכניסה לעולם של בוגרת,שיכולה להרות וללדת (הרבה לפני שיכולה לדמיין עצמה בהריון), מה שמשפיע על התפיסה העצמית שלי עלי ומקומי בחברה. באופן דומה, גיל המעבר "מגדיר אותך מחדש" ומסמל את סוף שנות הפריון. בעוד תוחלת החיים רק עלתה, ונשים חיות כשליש מחייהן סביב תקופת המנופאוז, בחברה המודרנית רווח השיח על הזדקנות ועולות שאלות על זהות, רלוונטיות ועניינים סביב דימוי עצמי.

מה קורה לי בגוף? שינויים בגוף ודימוי גוף

שתי התקופות כרוכות בשינויים פיזיים, יש איזו תחושה של "אני לא מי שהייתי / לא מכירה את הגוף שלי". סביב קבלת הוסת הראשונה, מתפתחים מאפיינים מיניים משניים (צמיחת שדיים, הופעת שיעור), שעלולים להוביל לתחושות של מבוכה, בלבול ועד חוסר ביטחון. במנופאוז מופיעים תסמינים של שינוי במשקל, גלי חום, קמטים, יובש בעור או בנרתיק. השינויים ההורמונליים מלווים בשינויים במצב הרוח, מה שמשנה את הדימוי העצמי.


שינויים הורמונליים שינויים רגשיים

בשתי התקופות המדוברות, השינויים בהורמוני המין משפיעים ישירות על הבשלת המוח ותיפקודו. דר' ליסה מוסקוני (לאשה אפריל 2024) משווה בין גלי החום לעלייה בחום הגוף והזעה בגיל ההתבגרות, ובאותו האופן מסבירה שהמוח הוא המקור לשינויים במצב הרוח, בשינה בחשק המיני ובאופן המחשבה. עפ"י המחקרים שלה, כמו בגיל-ההתבגרות גם בתקופת המנופאוזה המוח מגלה גמישות ויכולת שינוי שיכולה להועיל לנו. היא מציגה נקודת מבט מעודדת. הנה הרצאת הטד שלה על מנופאוזה. (13 דק' בלבד).

השפעה חברתית ותרבותית

מצבנו הבריאותי והמנטאלי בתקופת המנופאוזה וגיל ההתבגרות מושפע מגורמים חברתיים ותרבותיים, שיכולים לעצב חוויות ותפיסות אינדיבידואליות. התפיסה של החברה כלפי וסת ומנופאוזה ואמונות תרבותיות סביב תקופות האלה, משפיעות על האופן בו נשים תופסות וצולחות את המעברים הללו.
בסך הכל, בעוד שגיל המעבר וההתבגרות מייצגים שלבים שונים בחייה של אישה, הם חולקים נושאים פסיכולוגיים משותפים הקשורים לזהות, דימוי גוף, הסתגלת רגשית למצב החדש והשפעות תרבותיות. חוויות משותפות אלו יכולות לתרום לבריאות נשים כשהן חוות את מעברי החיים המשמעותיים הללו.

מה מומלץ לעשות בגיל המעבר?:
1. ללמוד ולהבין מה עובר עלייך ומכאן להבין כיצד את יכולה לצמוח בדרך הטובה ביותר עבורך, תמיד כדאי להתייעץ.

2. שמירת על פעילות גופנית סדירה ומותאמת לך, לפחות פעמיים בשבוע. (הליכה, שחייה, יוגה, ריקוד, צי קונג) כל מה שמכניס תנועה לגוף מביא איתו ריפוי.

3. תזונה פשוטה, אוכל טרי ( כמה שפחות מעובד), מזון ביתי ומבושל (להמעיט בטיגון). על תזונה לגיל המעבר שמתאימה גם לסתיו, זמן שמאופיין ביובש.

4 . להמנע מלאכול כשעתיים לפני השינה, ולדאוג לשינה מוקדמת, לפני 22:00 ואפילו קודם אם אפשרי.

5. לקבל באהבה את גופך. ניתן להגיע למפגש לעיסוי בטן שתורם לשמירה על בריאות העיכול, להרגעת הנפש, איזון הורמונלי, שינה ועוד.

** בשני המצבים, גיל ההתבגרות הראשון והשני, מדובר בתקופה שנמשכת בין מספר חודשים למספר שנים. יכול להימשך אפילו עשור. עוד לפני הופעת הוסת הגוף מתחיל בשינוי וכך גם לפני מנופאוזה ואחריה וכדאי לתמוך בשינוי עוד לפני שמופיעים סימפטומים. כדאי להתחיל בתנועה המותאמת לגופך, במידת הצורך לתמוך עם תוספי תזונה מתאימים, טיפולי דיקור ועוד. כל אחת תחווה את התקופה באופן שונה לכן מומלץ להתייעץ עם אשת מקצוע שתתאים טיפול העונה לצרכייך.

נועה קרן | רפואה סינית ואנפוקו לנשים ונערות  | 052.555.0446 | שליחת ווטסאפ  | שליחת מייל ישירות אלי | לאינסטגרם שלי

* כל המידע המופיע באתר זה ו/או בכל קישור ו/או הפניה שתתבצע באמצעות האתר, הוא בבחינת מידע כללי בלבד. אין לראות בו "ייעוץ רפואי" ו/או "המלצה לטיפול" ו/או "תחליף לטיפול רפואי אישי" והוא אינו בא במקום טיפול ו/או ייעוץ מקצועי רפואי.

כתיבת תגובה