קטגוריות
חכמת המזרח

הכרת תודה

לבריאות טובה והימנעות ממתח מיותר

אנחנו יכולים להתלונן על כך שלוורדים יש קוצים, או שאנחנו יכולים לשמוח שלשיחים קוצניים יש פרחים" / אברהם לינקולן.

מחקרים מראים שהכרת התודה משנה את פעילות מערכת העצבים שלך. כך שאם את מתאמנת על הכרת תודה, את לא רק מועילה לאושר שלך, אלא שומרת על בריאותך.

חוקרי NIH (המכונים הלאומיים לבריאות) בחנו את זרימת הדם באזורים שונים במוח בזמן שנבדקים עסקו בהכרת תודה (Zahn et al, 2009). לנבדקים שהביעו יותר הכרת תודה, מצאו רמות פעילות גבוהות בהיפותלמוס. בלוטת ההיפותלמוס שולטת על מערך עצום של תפקודי גוף חיוניים ויש לה השפעה עצומה על חילוף החומרים ועל רמות הלחץ שלנו, שיפור השינה ירידה בדיכאון והפחתת כאבים. ידוע גם שהלך רוח של הכרת התודה משפיע על הפרשה של דופמין וסרטונין במח המעודדים תחושת שמחה ובטחון. 

למה אנחנו לא מורגלים בהודייה/ למה צריך ללמוד את זה?

על מנת שנוכל לשרוד פה בעולם, המוח שלנו מקטלג את כל האותות שנכנסים מבחוץ. המידע המתקבל כה רב, שהמוח שלנו מעדיף לזכור את הנתונים החשובים והקריטיים לקיומנו, הוא מתרכז בתיעוד כל חוויה שלא כדאי שנחזור עליה. לדוגמה שלא נקבל כוויה ממקור חום.

יוצא שמחצית מהיום אנו עוסקים במחשבה על דברים שאינם קשורים למה שאנו עושים, עסוקים במחשבה על מה עלול להשתבש וכביכול שומרים שלא נפגע.

מה עושים ומהי הכרת תודה?

הכרת תודה היא הוויה של הודיה על החיים עצמם, היכולת להתבונן כמו ילדים על הכוח שדוחף דשא לגדול דרך סדקים במדרכה ולזהות את הכוח הממריץ את חיינו. הבעת הערכה לצדדים החיוביים בחיינו.

איך מתחילים לתרגל הכרת תודה? 

  1. תרגול הודיה בשיגרה – בבוקר, עוד לפני שאת קמה מהמיטה, או לפני שאת הולכת לישון הודי על 5 דברים בחייך. בימים הראשונים תדאגי לתזכורת: צלצול בשעון / מחברת חדשה ויפה שתחכה ליד המיטה / מדבקה על המראה באמבטיה. הקפידי על כך משך 10 ימים לפחות.
  2. רוצה להרבות טוב? – פיתחי קבוצה בווטסאפ, שלחי לאנשי הקשר שאת מעוניינת לצרף את הלינק לקבוצה. הנה ההסבר איך לשלוח לינק קישור לקבוצה. הבחירה להצטרף צריכה להיות שלהם, שלחי להם הסבר מהי המטרת הקבוצה ומה הכללים שלה.  מוזמנת להצטרף לקבוצה השקטה שלי.  (קבלת תזכורת שקטה באייקון אחת ליום ופעם בשבוע ציטוט או לינק להשראה). 
  3.  "האושר לא גורם לנו להיות אסירי תודה" אלא "הכרת הטוב שגורם לנו להיות מאושרים".אומר בהרצאת-טד קצרצרה   ?Want to be happy  דיויד שטיינדל-רסט', על אושר והכרת-תודה.
  4. 365Days of thanks  – אחרי שכמעט ומת בגיל 18, בריאן דויל, החל להתבונן אחרת בחייו. הוא תהה כיצד נפרד מאימו לפני שיצא מהבית? האם בכלל נפרד ממנה לשלום? סרטון של 8 דקות בו מספר כיצד הודה בכל יום בחייו, לאדם אחד, משך שנה שלמה.
  5. רשימוטובות – כיתבי תכונות טובות שיש לך. את יכולה להכין רשימה שכזו על כל אחד אחר (בן-משפחה, דמות בעבודה) במיוחד בימים שהיחסים בניכם פחות מלבבים. תרגול מתקדם, יכול להתבצע כשאת מביטה אחורה ומודה על רגעים קשים וצמחת מהם.

חישבי על מה את מודה כרגע? ושתפי חברה שאת מודה עליה ומאחלת המשך טוב ליום שלך.  

שלך, נועה. 

נועה קרן | רפואה סינית ואנפוקו לנשים ונערות  | 052.555.0446 |

שליחת ווטסאפ  | שליחת מייל ישירות אלי | לאינסטגרם שלי

* כל המידע המופיע באתר זה ו/או בכל קישור ו/או הפניה שתתבצע באמצעות האתר, הוא בבחינת מידע כללי בלבד. אין לראות בו "ייעוץ רפואי" ו/או "המלצה לטיפול" ו/או "תחליף לטיפול רפואי אישי" והוא אינו בא במקום טיפול ו/או ייעוץ מקצועי רפואי.

כתיבת תגובה