קטגוריות
חכמת המזרח

בריאות בסתיו

"לאחר שהעלים נשרו, אנחנו חוזרים לפשטות של הדברים." המשורר וואלס סטיבנס.

את יכולה לעבור ישירות להמלצות וטיפים לשמירה על הבריאות בסתיו  או להתבונן בעיניים סיניות על בריאות בסתיו. בריאות משמעותה – שמירה על איזון ואיזון מושג כאשר אנחנו חיים בקצב של הטבע ועל-פי החוקים שלו.

המיוחד לסתיו

הרפואה הסינית מחלקת את שלל התופעות בעולמנו לחמישה סוגים של אנרגיה: אש, אדמה, מתכת, מים ועץ. כל סוג של אנרגיה (צ’י) מתקיים ברמת הרגשות, צבעים תפקודים בגופנו ושעות מסוימות ביממה. נשמע סינית.. 

סתיו שייך לאלמנט המתכת, לאיברים: ריאות ומעי-גס, לרגש של עצב ולצבע הלבן. כמו המתכת הנוצרת מצמצום החומר באדמה, הגוף בתקופה זו מצמצם פעילותו ומתכנס פנימה, טבעי שבעונה זו יעלו צער, הרהורים ומלנכוליה (רגשות שכיוון זרימתם פנימה). בסתיו העצים משירים עליהם וגם את אמורה להשיל ולשחרר מה שלא מתאים לך.

למה ריאות ומעי-גס, ומה הקשר לשחרור (Let Go)?

הריאות הן איבר הנשימה שלך. הן אחראיות לאספקת דם חיוני ומחומצן לכל האיברים בגוף ובמקביל לשחרור והעלמת חומר הפסולת מהתאים בזמן הנשיפה. במונחים רגשיים ורוחניים, הריאות מאזנות את היכולת להחזיק ולהרפות, לשמור ולשחרר.

כאשר אנרגיית הריאות (המתכתית) יוצאת מאיזון, הסדר והמשמעת נשמרים בקפידה, הרגשות מוחזקים תחת שליטה הדוקה, חוקים ושיגרה הופכים בלתי גמישים. גופנית, יכול להופיע כסינוסיטיס, התגברות או הופעה של אלרגיות, אסטמה כבדות בחזה או הפרעות נשימה נוספות.

המעי הגס, הוא האיבר השני המשויך לאלמנט המתכת ולסתיו. הוא אחראי על ביצוע הבחנה בין אלמנט מזין שהגוף זקוק להם לבין אלו שהוא צריך לחסל. תסמונת המעי הרגיז, עצירות, גזים, וכאבי בטן, כולם יכולים לשקף בעיות בהבחנה זו.

אבל את יותר מסתם גוף פיסי והמעי-הגס אחראי גם על שחרור מה שמיותר למוח ולנפש שלך, על כל ה"פסולת" שהמוח והנפש פוגשים יום יום. כשאת מנקה אותם ומסלקת מחשבות "רעילות" תוכלי להתפנות ולחוות את הטהור והיפה שסביבף. חוסר איזון, ברמה הפיסית, יכול להופיע כעצירות. 

 שני האיברים מושפעים זה מזה, ברפואה הסינית הקלאסית מתוארת הריאה כ"מקבל הצ'י הטהור מהשמיים". רק כאשר המעיים מנקים הגוף מפסולת הוא יכול לקבל את האנרגיה המעודנת שמביאות הריאות. לכן תרגילי נשימה יכולים להועיל לחשיבה צלולה לשמירה על הלך רוח שקט וגם לטפל בבעיות עצירות. 

טיפים לשמירה על הבריאות בסתיו

שתיית מים – כיוון שהסתיו היא עונה יבשה, והצמא פחות מורגש, הקפידי לשתות 8 כוסות של מים ביממה.

תרגילי נשימה – יעוררו את פעולת הריאות והמעיים ויחזקו את תפקוד האיברים. מומלץ לבצע אותם על בטן ריקה, בבוקר, באוויר הצח.

תזונה – הטבע ובעלי-החיים אוגרים אנרגיה מזינה לקראת החורף – כבר עכשיו מומלץ לאכול (המלצה כללית, רצוי לפנות לייעוץ לגבי התזונה המתאימה ביותר עבורך באופן אישי). הנחיות מלאות לתזונת סתיו.

שינה מוקדמת – כזו מאפשרת לגוף לנקות את הרעלים. הכתבים העתיקים מדברים על לישון כשהטבע מתכנס לשינה עם רדת החשיכה, כדי שנהיה יותר מעשיים, שמזג האוויר מתקרר והימים מתקצרים תכווני להיות ב21:00 במיטה.

"רישמי לפנייך" – רשימה היא כלי נהדר לסילוק העומס, תני לעצמך משימות שתוכלי לסיים. אל תצפי למחוק את כל הפריטים בסוף היום. בסיום הרשימה נסי להתמקד במה שהשגת במקום לבחון מה נותר לעשות. כתיבה משחררת: כיתבי כל מה שמכביד, מנהגים או רגשות לא רצויים ודברים שאת לא רוצה שימשיכו איתך בשנה הבאה. כך תשאירי מאחור את מה שמכביד עליך. הכנתי עבורך דף התכווננות שתוכלי למלא – הורידי והדפיסי.

צום לסרוגין – הסתיו מתאים לניקוי עדין על ידי צום. צום לסרוגין מייעל את העיכול וסילוק רעלים, ותומך בזמינות מערכת החיסון להדיפה של מחלות בחורף. קיראי מהו הצום לסרוגין ויתרונותיו.

הריחי את ​הטבע – תרגילי נשימה מתאימים במיוחד לתקופה זו – מחזקים את הריאות, מגבירים אנרגיה ומרוממים את הנפש. בכל תרגילי הנשימה. תרגיל פשוט: וודאי שאת מתמקדת בנשיפה (הוצאת אויר); כשאת נושפת ומרוקנת היטב את האוויר מהריאות, שלב שאיפת האויר פנימה תתרחש באופן ספונטני ויעיל.

אם רק תלכי לישון מוקדם/ תתרגלי נשימה או המלצה בודדת אחרת, מבטחה שתחושי בהבדל. קחי בחשבון שאף פעם אין "מספיק זמן ביום" לכל העיסוקים והחלומות.

ובלי קשר לעונה, קחי כמה דקות לעשות שום דבר.

זו יכולה להיות התנסות מעניינת.

לבריאות,

נועה קרן – מטפלת ברפואה סינית בנשים ונערות | 052-5550446 | Noakeren5@gmail.com

* כל המידע המופיע באתר זה ו/או בכל קישור ו/או הפניה שתתבצע באמצעות האתר, הוא בבחינת מידע כללי בלבד. אין לראות בו "ייעוץ רפואי" ו/או "המלצה לטיפול" ו/או "תחליף לטיפול רפואי אישי" והוא אינו בא במקום טיפול ו/או ייעוץ מקצועי רפואי.

כתיבת תגובה