קטגוריות
את וגופך

שריר הפסואס, השריר שמרגיש אותך

הפסואס, אחד השרירים הכי חיוניים בגופנו, ליציבה, לאיזון רגשי ואיך הוא קשור גם לתקינות הוסת ובריאות האגן.

שריר הפסואס (Psoas) הוא אחד השרירים החשובים בגופך.

הוא זה שמאפשר לך לקום מהמיטה בבוקר ולהתחיל את היום. בהמשך הוא מאפשר לך לצעוד, לעלות במדרגות ולרקוד באירועים משמחים. הוא פחות מוכר, אך חיוני לאיזון הגוף וליציבות מנטלית. הוא חבוי במעמקי הגוף וזוכה למעמד מיוחד בזכות שהוא יודע לתקשר ישירות עם מערכת העצבים על מצבו הגופני והרגשי של בעליו.

בנוסף לכך שהשריר משפיע על כל מערך התנועה בגופך, הוא מקושר לסרעפת דרך רקמת חיבור וכך משפיע גם על הנשימה שלך, הוא עובר באגן ומקושר גם לקיומה של וסת תקינה.

קשר מערכת עצבים

הקשר שלו עם מערכת העצבים הוא שהופך אותו מיוחד וחשוב אולי מכל השרירים.

מחקרים מצאו שהתכווצות ה psoas תוכננה במקור כתגובה מושכלת לאיום על מנת להגן על האיברים החיוניים שלנו ולהכין אותנו לבריחה במידת הצורך כחלק ממנגנון הנקרא-״ fight or flight" ומופעל במצבי סטרס. כיום, האיומים על גופנו הם בדרך כלל פסיכולוגיים ושכיחים יותר מבעבר, אך מפעילים את מערכת העצבים.

כמו בתקשורת טובה, בין המוח לשריר הפסואס מתקיימת תקשורת דו כיוונית. הפסואס מצידו , כשהוא נמצא בכיווץ כרוני ומתמשך, ישדר למוח שהגוף בסכנה מתמדת ויפעיל את מערכת העצבים המקושרת לסטרס. כווץ כרוני של השריר יכול לעודד מצבי חרדה, משברים ודיכאון ומתיחות לאורך זמן, תתיש את בלוטת האדרנל ותחליש את מערכת החיסון של הגוף.

קשר מחזור

ליז קוך, בספר שלם המוקדש כולו לשריר הפסואס (Psoas by Liz Koch), מסבירה את הקשר בין השריר למחזור הנשי. היא מציינת כי נשים שחוו כאבי מחזור ונאלצו להשתמש במשככי כאבים, נפטרו מהכאבים לאחר שלמדו לשחרר את השריר. שריר זה חוצה שלושה מפרקים עיקריים – שקע הירך, המפרק בין עמוד השדרה המותני לבין עצם העצה, והמפרק שבין עצם העצה לאגן. אין פלא שלמתיחות עודפת באזור, לא מעט השלכות אפשריות על המקומות העדינים האלה, השפעה על זרימת הדם באזור, השפעה על מחזור, הריון ולידה.

שרירי-הפסואס מחוברים לשרירים סביבם וכאשר הם חלשים, כפיצוי, הם יכולים לגרום לשימוש יתר בשרירים אחרים.  זו הסיבה שפסואס חזק או מתוח יתר על המידה יכול להיות הגורם לכאבים רבים, כולל כאבי גב תחתון וכאבים נוספים באגן.

היות והשריר מקושר לאינסטינקט הפחד בגופנו, עפ"י ליז זו "רקמה שמגלמת את הדחף העמוק ביותר שלנו להישרדות" ולכן כל פחד המקושר למיניות, פריון, לידה מתבטא בפסואס ויכול להוות טריגר למחלות וקשיים במערכת המין והרבייה. החל בפחד של נערה מקבלת הוסת הראשונה, דרך טאבו בחברות בעלות גישה שמרנית למין, פחד הקשור ללידה ועד לטראומות מיניות.

מאידך, שחרור הפסואס יכול להוביל לשחרור של פחדים עמוקים מגורמים שונים, שחרורו בהריון יכול להקל על בחילות וטיפול לפני לידה יכול לתמוך בלידה בתנועתיות טובה והלך-רוח רגוע. ליז מוסיפה, שכשהפסואס משוחרר בלידה האישה תהיה "מחוברת למרכז שלה" ולאינסטינקטים שלה בבחירת הדרך המתאימה לה ללדת.

היכן נמצא השריר?

השריר נמצא עמוק בבטן ובאגן. הוא נובע מצידי עמוד השדרה בחוליה ה -12 בחזה וגם מחמש החוליות המותניות. זהו שריר ארוך ורחב, המשתרע דרך הבטן אל האגן ונקשר בסוף לעצם הירך. הוא מחזיק אותך זקופה, מאפשר לך להרים רגליים כדי ללכת ומספק תמיכה לאיברי-הבטן (השריר משתלב עם שריר אחר הנקרא איליאקוס בתוך האגן ולשניהם יחד מכנים האיליו-פסואס). הוא השריר היחיד שמחבר את עמוד השדרה לרגליים וחוצה את הגוף מאחור לפנים.

שריר הפסואס

לאמהות המתעניינות בהתפתחות תינוקות, במהלך 6 החודשים הראשונים לחיים הוא שוכב רדום ומתעורר כשהתינוק מתחיל לשבת ולעשות את התנועות הראשונות לקראת זחילה. התפתחותו תושלם כאשר הילד מתחיל לעמוד ובסופו של דבר ללכת. כעת מובן כי להתפתחות בסדר זה חשיבות מכרעת לתפקודו הבריא של שריר ה- psoas.

שריר הרגשות, הקשר המנטאלי

מחקרים מראים שהפסואס מתקשר גם ליציבות מנטלית ופסיכולוגית בנוסף למבנה פיזי מאוזן.

דפוסי תנועה מוקדמים בתינוקות, עשויים להסביר כיצד נבנה השריר להכיל רגשות. בתקופת הילדות אנו מפתחים את מערכת היחסים שלנו עם העולם, דפוסים של אמון או פחד. ה- psoas מגיב למערכת העצבים הסימפתטית. כאשר הוא נבהל או נמצא תחת לחץ נפשי/ רגשי, הוא מתכווץ ומתכרבל, קצת כמו זחל שנצמד למקל.

בילדות יבנו הדפוסים של השריר. ובהמשך החיים ביקורת, אי הסכמה מתמשכת עם בן/ בת הזוג, או חרדה כללית בחיים- מעוררים התכווצות בשריר הפסואס. הדבר יכול להיות מורגש כמו הידוק באזור המעיים, כפיפה של הכתפיים או קריסה בחזה ובלב. תחושות אלה, אינן מתבטאות ומשתחררות החוצה, יוחזקו כמטען אנרגיה על ידי מערכת העצבים בתוך רקמת השריר של psoas.

במצבים של מתח כרוני, בו השריר במתיחות קבועה, נוצר דפוס לא תקין, שישפיע על היציבה שלך, על אופי התנועה שלך, על מחזור הדם, על נשימתך ואפילו על העיכול שלך.

מה שלום הפסואס שלך? (בחינה עצמית)

לבחינה בסיסית: שיכבי על הגב, על מזרן או בסיס קשיח כשרגליך ישרות. שימי לב אם את מרגישה את הירכיים במגע עם הרצפה? האם יש צד אחד יותר כבד? האם צד אחד של הגב יותר שטוח על הרצפה, או מרגיש מתוח יותר? בידקי אם יש לך קשת בגב. אזור החזה והמותן שלך צריכים להיות מונחים על הרצפה, עם עקומה קטנה בגב. אם ה psoas הדוק מאוד את עשויה לחוש עקומה מותנית מוגזמת ו / או ירכיים מורמות מעט מהרצפה.

היי שקט ונינוחה

ראשית נינוחות תועיל לפסואס שלך (:

שנית, שחרור הפסואס  מסתכם בתרגילים פשוטים ליישום שכל אחת יכולה לבצעם. אין צורך בגמישות מיוחדת. טיפול ממוקד במגע יכול לכוון לשחרור הפסואס וקימות שיטות שונות שמפעילות את השריר כגון שיטת אלכסנדר,פלדנקרייז או תרגול תנוחות מסוימות ביוגה.

צידה לדרך

מצרפת סרטון תרגול בסיסי לשחרור פסואס בעמידה. התרגיל עצמו מתחיל בדקה 2, קודם לכך הסבר על השריר.

באתר של איריס בר לב המופלאה יש מידע רב. גם שם יש תרגיל בסיסי שאני ממליצה לנסות למשך שבוע. (אח"כ לא תרצי להפסיק). הוא אורך פחות מ4 דק'.

במידה ומעוניינת שאעזור לך במציאת הדרך/ המורה הנכונים עבורך, כיתבי לי.

תהי נחמדה לפסואס שלך. בעמוד הזה תמצאי תרגילים וטיפים, פנקי ושחררי אותו, אני מבטיחה שהוא יגמול לך באהבה ושלווה.

נועה קרן | רפואה סינית ואנפוקו לנשים ונערות  | 052.555.0446 | שליחת ווטסאפ  | שליחת מייל ישירות אלי | לאינסטגרם שלי

* כל המידע המופיע באתר זה ו/או בכל קישור ו/או הפניה שתתבצע באמצעות האתר, הוא בבחינת מידע כללי בלבד. אין לראות בו "ייעוץ רפואי" ו/או "המלצה לטיפול" ו/או "תחליף לטיפול רפואי אישי" והוא אינו בא במקום טיפול ו/או ייעוץ מקצועי רפואי.

כתיבת תגובה